Sensorische informatieverwerking en autisme
In deze verdiepingscursus leer je hoe je de sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme kunt optimaliseren.
Herken je dit?
Werk jij met mensen met autisme? Dan weet je vast dat informatie vaak gefragmenteerd binnenkomt en dat je je cliënt tijd moet geven om te reageren. Daarnaast is ook de sensorische informatieverwerking een extra puzzel. Zintuiglijke prikkels van buitenaf kunnen veel te sterk binnen komen. Dan zie je bijvoorbeeld dat je cliënt snel overprikkeld raakt door geluiden, geuren, licht of aanraking. Er kan ook onderprikkeling voorkomen: je cliënt reageert niet op een verwonding of voelt onvoldoende hoe hij of zij beweegt.
Naast auticommunicatie kun je ook de sensorische informatieverwerking als ingang gebruiken om het leven van je cliënt met autisme gemakkelijker te maken.
In deze cursus leer je het gedrag te herkennen van cliënten met autisme die over- of juist onderprikkeld zijn. En je krijgt veel handvatten om je cliënten te helpen zich beter staande te houden in een wereld vol prikkels.
Sensorische informatieverwerking en autisme
In het kort
Opleiding | Klassikaal |
Lesdagen | 3 |
Studiebelasting | 18 uur klassikaal en 36 uur zelfstudie |
Groepen
-
SI en autisme 2024
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor professionals die werken met mensen met autisme, waaronder therapeuten, gedragsdeskundigen, begeleiders en andere zorgverleners die al een cursus of post-HBO opleiding sensorische informatieverwerking gevolgd hebben. Het vergroot je kennis en vaardigheden om cliënten met autisme te ondersteunen bij sensorische informatieverwerking.
Wat ga je leren?
Na het volgen van deze cursus heb je zicht op de samenhang van autisme en problemen in de sensorische informatieverwerking.
Je kunt kennis over autisme en de aanpak van autisme verbinden met kennis over sensorische informatieverwerking.
Je weet hoe je een behandeling of begeleiding kunt vormgeven en welke adviezen je aan een cliënt en/of aan de ouders of begeleiders kunt geven rond de sensorische informatieverwerking.
Je herkent overprikkeling en onderprikkeling en hebt handvatten om het gedrag dat hieruit ontstaat bij te sturen.
Wat gaan we doen?
Heb je ooit gemerkt dat sommige kinderen met autisme anders lijken te reageren op zintuiglijke prikkels?
Je krijgt inzicht in de cruciale verbinding tussen autisme en zintuiglijke uitdagingen en leert hoe prikkels in de hersenen worden verwerkt voor doelmatig gedrag. Verken autocommunicatie, leer observeren en ontrafel de relatie tussen prikkelverwerking en gedrag. Verwerf praktische vaardigheden om specifieke hulpvragen aan te pakken, met de nadruk op strategieën om te reguleren.
Je leert hoe je de aanpak van SI-problematiek bij mensen met autisme kunt vormgeven en dit te verwoorden in een plan van aanpak bij een hulpvraag. Daarnaast komen interventies aan bod die je in kunt zetten om je cliënten te helpen om prikkels beter te reguleren.
De cursus wordt afgesloten met een eindpresentatie van een eigen casus.
Leerdoelen
Kennis comorbiditeit: je verwerft diepgaande kennis over de comorbiditeit van sensorische informatieverwerking en autisme.
Communicatie met het systeem: je leert effectief communiceren met ouders, waarbij je in staat bent om kenmerken van autisme en sensorische informatieverwerking uit te leggen. Daarnaast kan je verklaren waarom specifiek gedrag bij een kind zowel uit autisme als sensorische informatieverwerking voortkomt.
Centrale coherentie: je begrijpt en kan helder uitleggen wat centrale coherentie is in relatie tot autisme en sensorische informatieverwerking.
In kaart brengen bij kinderen: je leert systematisch problemen in sensorische informatieverwerking, regulatieproblemen en sensorische kwaliteiten bij kinderen met autisme in kaart te brengen.
Herkennen van gedragsresponsen: je ontwikkelt de vaardigheid om gedragsresponsen van kinderen met autisme te herkennen binnen het model van Winnie Dunn.
Omgevingsadviezen: je leert praktische omgevingsadviezen te formuleren voor kinderen met autisme en een sensorisch informatieverwerkingsprobleem.
Advies aan ouders: je kan gericht en effectief handvatten en adviezen aan ouders geven vanuit het perspectief van sensorische informatieverwerking.
Regulatie van sensorische prikkels: je ontwikkelt de vaardigheid om samen met het kind (en de ouders/leerkrachten/begeleiders) te werken aan de regulatie van de verwerking van sensorische prikkels bij autisme.
Sensorische informatieverwerking en autisme
Opleiding | Klassikaal |
Lesdagen | 3 |
Studiebelasting | 18 uur klassikaal en 36 uur zelfstudie |
-
SI en autisme 2024
Utrecht, Utrecht
11 oktober 2024, 15 november 2024, en 13 december 2024