Prikkels in de omgeving

In deze online zelfstudie leer je kijken naar de omgeving en hoe je die zo aan kunt passen dat mensen met verschillende prikkelbehoeftes zich er prettig kunnen voelen.


Herken je dit?


Wordt jij ook rustig als je een bibliotheek in loopt? Voel je je misschien opgejaagd als je in een drukke winkel loopt?

De ruimte heeft een enorme impact op hoe je je voelt.

Hoe maak je jouw praktijkruimte geschikt voor een prikkelgevoelig kind? En voor een prikkelzoeker? Wat kun je doen in een klaslokaal om ervoor te zorgen dat zij allebei tot hun recht komen? Hoe kun je advies geven aan ouders van een kind met autisme over hun woonkamer? Of aan begeleiders in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking of met dementie?

Dat leer je in deze online zelfstudie. In de eindopdracht pas je deze kennis toe op je eigen werksituatie!




Kenniscentrum Siem

Prikkels in de omgeving


Opleiding Elearning
Studiebelasting 20 uur zelfstudie

Accreditaties


Stichting ADAP

12 punten


Doelgroep


Deze cursus is bestemd voor alle professionals die meer willen weten de invloed van de omgeving op de sensorische informatieverwerking.

Aan de slag




Wat gaan we doen?

In deze online zelfstudie leer je kijken naar de omgeving en hoe je die zo aan kunt passen dat mensen met verschillende prikkelbehoeftes zich er prettig kunnen voelen.

De online zelfstudie start met het bieden van kennis over sensorische informatieverwerking en de werking van de zintuigen. Ook de prikkelprofielen van Winnie Dunn komen aan bod. Daarna oefen je met kijken naar de omgeving vanuit alle zintuigen en met de ogen van een interieurarchitect. Je leert de omgeving observeren vanuit het oogpunt van de gebruikers. Vervolgens krijg je informatie over hoe je de omgeving aan kunt passen.

Al deze kennis ga je toepassen in een eindopdracht voor je eigen werksituatie, waar je persoonlijk feedback op krijgt van de docent.


Leerdoelen

Inzicht in sensorische informatieverwerking en omgevingsinvloeden: je leert over sensorische informatieverwerking en de invloed van de omgeving op deze processen.

Observeren van de omgeving met diverse zintuigen: je ontwikkelt vaardigheden om de omgeving te observeren vanuit het perspectief van diverse zintuigen en het oog van een interieurarchitect.

Toepassing van theorie in de praktijk: je past de opgedane kennis en observatievaardigheden toe op jouw eigen werksituatie om de omgeving geschikt te maken voor mensen met verschillende prikkelbehoeften.

Advies geven en aanpassingen maken: je verwerft handvatten voor het aanpassen van de omgeving en het verstrekken van advies aan ouders, begeleiders en andere professionals.

Gedifferentieerde en afgestemde inrichting: Je identificeert kansen voor een meer gedifferentieerde en afgestemde inrichting van de omgeving, gebaseerd op individuele behoeften.



Wat ga je leren?


Je krijgt kennis over sensorische informatieverwerking en over de invloed van de omgeving daarop.

Aan de hand van filmpjes en foto’s leer je van een interieurarchitect de omgeving te observeren in samenhang met de zintuigen.

Daar krijg je handige vragenlijsten bij om in je eigen werksituatie te gebruiken.

Bovendien krijg je handvatten voor het aanpassen van de omgeving en voor het geven van advies.



Doelgroep


Deze opleiding is gericht op ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten, leerkrachten, intern begeleiders, begeleiders van mensen met autisme, dementie of een verstandelijke beperking en alle andere zorg- en onderwijsprofessionals die zich hierin willen verdiepen.

Dus ook ok jou!

Zelf thuis studeren.

Prikkels in de omgeving